2025 рік оголошено Європейським роком цифрової громадянської освіти, а 11 лютого світ відзначає День безпечного інтернету. Ця міжнародна календарна подія відбувається щорічно у другий день другого тижня лютого і супроводжується проведенням різноманітних заходів, спрямованих на підвищення свідомості молоді у питаннях безпезпечного, відповідального і позитивного використання цифрових технологій.
Кількість загроз в інтернеті зростає з кожним роком. За перевагами швидкого доступу до інформації ховається безліч схем шахраїв, які прагнуть викрасти та використати нашу конфіденційну інформацію, дані банківських карток, акаунти у соцмережах та ін. Окреме місце серед реальних загроз у віртуальному просторі посідає кібербулінг.
Херсонська обласна бібліотека для юнацтва ім. Б. А. Лавреньова організувала для учнівської та студентської молоді Херсона, а також для користувачів соцмереж День інформації «Цифрова безпека: ризики в мережі й інструменти захисту».
Заходи відбулися в онлайн-форматі з використанням різних вебсервісів. Обираючи теми для обговорення, кожен із відділів бібліотеки намагався зосередити увагу молоді на найбільш важливих аспектах у сфері кібербезпеки та цифрових прав людини.
Першими до інформаційно-просвітницьких заходів, спрямованих на формування відповідальної цифрової поведінки молоді, долучилися фахівці відділу соціокультурної діяльності з інформаційним адвайзером «Інтернет без пасток: ризики, загрози та безпечні рішення» для учнів ліцею № 6 та ХЗВНК № 11.
Під час обговорень на платформі Googlе meet основних правил цифрової безпеки порушили питання шкідливих програм і комп’ютерних вірусів. Учасники дізналися про ефективні методи захисту від найпоширеніших кіберзагроз та мали змогу їх проаналізувати. Особливу увагу приділили темі безпечного користування соціальними мережами, ризикам фішингу та захисту особистих даних. Учні отримали практичні поради про те, як розпізнавати потенційні загрози в мережі, уникати небезпечного контенту та захищати свої акаунти за допомогою складних паролів і двофакторної автентифікації.
Про основні загрози інтернету дізналися також старшокласники ЗЗСО № 4, для яких працівники відділу мистецтв підготували онлайн-поради «Ризики в інтернеті: інструменти захисту в цифрову еру» і розповіли про них на платформі ZOOM. Довідавшись про прості, але дієві правила безпеки в онлайн-середовищі, школярі, які не уявляють своє життя без інтернету, переконались, що в сучасному цифровому світі цифрова безпека є однією з найважливіших тем для обговорення. Переглянувши відеопрезентацію, переконались, наскільки важливо навчитися захищати себе у кіберпросторі. До знайомства із онлайн-порадами долучилась також учні гімназії № 14, школи № 53, студенти вищого професійного комерційного училища та гідрометереологічного фахового коледжу.
Про стрімкий розвиток технологій, сучасне інформаційне середовище, де фейкові, дипфейкові новини та маніпуляції стали повсякденним явищем, про негативні й позитивні аспекти штучного інтелекту (ШІ) говорили учні херсонських шкіл з фахівцями читального залу на інсайт годині «Від загрози до можливостей».
Під час зустрічі, яка відбулася на платформі ZOOM, молодь дізналась про історію розвитку штучного інтелекту, ознайомилась з деякими додатками й побачила їх безпосереднє використання. Бібліотекарі надали поради щодо того, як грамотно споживати інформацію, бачити маніпуляції, виявляти їх у ЗМІ та соціальних мережах, а також, як відрізняти фейкові та дипфейкові фото та відео. Наостанок разом з учасниками заходу з'ясували, які інструменти та технології допомагають виявляти фейки, дипфейки та маніпуляції.
Під час інформаційних заходів фахівці книгозбірні запропонували молодим користувачам перевірити, наскільки добре вони ерудовані в питаннях цифрової безпеки, запросивши їх виконати онлайн-вправу «Що ти (не)знаєш про цифрову безпеку?», яку працівники інформаційно-бібліографічного відділу створили на популярній освітній онлайн-платформі LearningApps. Випробували себе у віртуальній головоломці старшокласники ліцею № 6, долучившись до неї на платформі Googl meet, а також користувачі вебсервісу Google-клас – учні гімназій № 14, 16, студенти вищого професійного комерційного училища та двох фахових коледжів: гідрометеорологічного та кооперативного економіко-правового.
Що ми взагалі знаємо про безпечне використання цифрових технологій? Чи відрізняються між собою поняття кібербезпеки та цифрової безпеки? Чи використовуємо ми усі можливі функції налаштувань конфіденційності у мобільних застосунках, веб-браузерах і соцмережах і чому це важливо? Що таке шпигунські програми, файли cookies і чим вони небезпечні? Як розпізнати фішинг, кібербулінг і кібермобінг? На перший погляд це прості питання. Та чи так це насправді, коли мова йде про підлітків?
Молодь, яка взяла участь у наших заходах, вже отримала необхідні відповіді, перевіривши та збагативши свою ерудицію. Втім, ми й надалі запрошуємо наших читачів, а також користувачів соцмереж, які не впевнені, що володіють високим рівнем цифрової грамотності з точки зору кіберзахисту, перевірити себе і осилити корисну головоломку Що ти (не)знаєш про цифрову безпеку? Вона не забере багато часу, проте збагатить скарбничку цифрових знань кожного, хто долучився.
Ось так змістовно, цікаво і з користю минув насичений пізнавальними заходами День інформації «Цифрова безпека: ризики в мережі й інструменти захисту» в Лавреньовці.