Ера мовчання: 11 культових німих фільмів
Світ німого кіно – це дивовижна епоха в історії кіноіндустрії, коли фільми створювалися без звукового супроводу, а всі емоції та дії персонажів передавалися виключно через візуальні засоби. У цей час особлива увага приділялася акторській грі, виразу осіб, жестам та міміці. Музика, що супроводжувала німі фільми, часто відігравала ключову роль у створенні потрібної атмосфери.
Німі фільми після появи звукового кінематографа, а, тим більше сьогодні, коли ми спостерігаємо регулярний вихід все більш захоплюючих кіноатракціонів, стали чимось на зразок музейних експонатів, до яких нечасто звертаються глядачі. Однак, це величезне упущення для всіх, хто цікавиться історією кіно і бажає простежити технічну і стилістичну еволюцію створення фільмів. Серед німих шедеврів є зразки експресіонізму, поетичного кіно і масштабних історичних епопей.
Отже, на вас чекають похмурі трилери, зворушливі драми та дотепні комедії.
Мешканець Великобританія, 1927 рік. Трилер, детектив.
Серійний вбивця, який нападає ночами на молодих дівчат, тримає в страху весь Лондон. Водночас, в одному з будинків, де здають кімнати, з'являється дивний постоялець, дуже схожий на маніяка. Перший успішний фільм Альфреда Хічкока вважають родоначальником жанру трилерів у кіно. Режисер поєднав детективну історію з похмурим саспенсом, лякаючи глядачів лише постановкою кадру без слів.
Нетерпимість США, 1916 рік. Драма, історичний.
Чотири новели розповідають про різні історичні епохи. У давній Юдеї Христа відправляють на розп'яття, у Вавилоні жерці зраджують царя, у Франції XVI століття відбувається Варфоломіївська ніч, а на початку XX століття США починається страйк. Але всі ці сюжети поєднуються спільною темою.
Девід Уорк Гріффіт створив масштабне полотно, що вплинуло на розвиток кінематографа, а особливо артхауса. Сюжети у картині показані не поспіль, а паралельно за допомогою незвичайних монтажних переходів. При цьому режисер одним із перших спробував переказати класичні історії з використанням саме кіномови, а не лише оповідальних прийомів. На жаль, на момент релізу картина провалилася в прокаті: багатьом вона видалася затягнутою та надто складною. Але згодом «Нетерпимість» стала по-справжньому легендарною.
Бен Гур США, 1925 рік. Драма, пригоди.
Через помилкове звинувачення принц Юдеї Бен Гур потрапляє в рабство і стає веслярем на римській галері. Після нападу піратів корабель йде на дно і герой рятує Патриція Квінта Аррія, що тоне. На подяку той усиновлює юнака і виховує з нього справжнього бійця. Бен Гур багато в чому заклав традиції масштабних картин в історичному антуражі. На виробництво витратили величезні на той час 4 мільйони доларів. Але витрати виправдалися, а згодом та інші екранізації однойменного роману Лью Уоллеса, і багато інших картин стали цитувати сцени з цього фільму.
Артист Франція, Бельгія, 2011 року. Драма, мелодрама, комедія.
До середини 20-х років XX століття ера німого кіно добігає кінця. Талановитий актор Джордж Валентайн намагається визнати неминучість змін, але не може звикнути до нових правил. Адаптуватися до прогресу йому допомагає статистка Пеппі Міллер, таємно закохана у Валентина. Решта фільмів у цій добірці вийшли у першій половині XX століття. Але картину «Артист» зняли на початку 2010-х, стилізувавши її під класичний німий кінематограф. Оригінальний задум оцінили не лише прості глядачі. На премії «Оскар» 2012 року «Артист» взяв нагороду у категорії «Кращий фільм», обійшовши такі популярні стрічки, як «Північ у Парижі» Вуді Аллена, «Бойовий кінь» Стівена Спілберга та «Зберігач часу» Мартіна Скорсезе.
Ящик Пандори Німеччина, 1929 рік. Драма, мелодрама, кримінал.
У прекрасну Лулу закохуються усі оточуючі. Щоправда, і їй, і зітхачам це приносить лише нещастя. Коханець героїні Людвіг Шен хоче зіграти весілля з іншою дівчиною, але плани засмучуються, і все закінчується трагедією. Потім Лулу потрапляє під суд, втікає прямо із засідання і виявляється жертвою шантажу. У перші роки після виходу картину Георга Вільгельма Пабста лаяли: критиків і глядачів бентежили двояка мораль та еротизм. А ще багатьом довелося не по духу поєднання психологічного реалізму, експресіонізму та яскравої голлівудської подачі. Але тим дивніше, що з 1950-х років «Скриньку Пандори» полюбили рівно з тих самих причин: за суміш різних стилів і неоднозначність. З того часу картину з чудовою Луїзою Брукс визнали класикою.
Вітер США, 1928 рік. Трилер, драма, вестерн.
Збідніла Летті вирушає до Техасу до свого двоюрідного брата Беверлі. Дівчина добре ладнає з родичем та його дітьми, а за її розташування б'ється відразу кілька шанувальників. Але Летті зводить з розуму вітер, який у цьому штаті дме постійно, та ще й розносить пісок. А незабаром дружина Беверлі з ревнощів змушує дівчину поїхати. «Вітер» — останній німий фільм, знятий студією MGM, та остання голлівудська робота шведського режисера Віктора Шестрьома. У картині тонко показано наростаюче божевілля героїні, викликане як зіткненням із жорстокістю людей, так і нав'язливим вітром. Виявляється, навіть без звуку можна передати такі глибокі переживання.
Схід сонця США, 1927 рік. Драма, мелодрама.
Чоловік (імена героїв не називають) вирішує вбити Дружину, щоб продовжити стосунки з Жінкою із міста. Він вирушає з дружиною на човнову прогулянку і вже майже накидається на супутницю, але раптом розуміє, що хоче все виправити. «Схід сонця» — одна з перших картин із синхронізованим звуком та музикою (але ще без слів). Емоційна історія, знята німцем Фрідріхом Вільгельмом Мурнау у Голлівуді, підкорила глядачів. Фільм навіть отримав єдину в історії «Оскара» спеціальну нагороду у номінації «Унікальна та високохудожня картина».
Нарешті у безпеці! США, 1923 рік. Комедія, трилер.
Молода людина перебирається у велике місто та мріє побудувати кар'єру. Він працює в універмазі продавцем, але своїй дівчині пише, що вже домігся просування по службі. Незабаром його кохана вирішує приїхати в гості — і героєві доводиться всіма силами приховувати реальний стан речей. Головну роль у цій картині відіграв знаменитий комік Гарольд Ллойд – майстер складних та небезпечних трюків. Саме в «Нарешті у безпеці!» вперше з'явилася легендарна сцена, де персонаж повисає на стрілці величезного годинника. Згодом її копіювали десятки разів.
Пристрасті Жанни д'Арк Франція, 1928 рік. Драма, історичний.
Після того, як Жанна д'Арк очолила французькі війська у війні проти англійців, її заарештовує інквізиція. Героїню катують, щоб вона зізналася у чаклунстві. Але Жанна непохитна навіть під страхом публічної страти. Зараз німий фільм Карла Теодора Дрейєра вважається одним із найбільших витворів кінематографа. Режисер намагався показати дію максимально реалістичною: для антуражу збудували майже справжнє місто, а актори знімалися без гриму. При цьому Дрейєр значну частину часу брав великі плани обличчя Рене Фальконетті, котра грала Жанну д'Арк. Тому всю дію глядач приймає її емоції.
Кабінет доктора Калігарі Німеччина, 1920 рік. Жахи, трилер.
Молода людина Франц розповідає старшому співрозмовнику історію свого життя. Колись він зіткнувся зі зловісним лікарем Калігарі. Той стверджував, що розкрив таємницю сомнамбулізму: занурив свого помічника в сон на 23 роки і змусив слухатися вказівок. З цього знайомства і почалися пригоди Франца. Картина Роберта Віне дала старт руху німецького кіноекспресіонізму. З книг Гофмана та фільму «Голем» Карла Бєзе та Пауля Вегенера режисер зібрав ідеї про зомбування та управління іншими істотами та переніс їх у сюрреалістичні спотворені декорації. Цей підхід потім використовували багато фільмів жахів.
Вогні великого міста США, 1931 рік. Комедія, драма, мелодрама. Маленький волоцюга зустрічає сліпу дівчину, яка торгує квітами. Вона помилково думає, що познайомилася з гарним багатієм, і герой не наважується її переконати. Дізнавшись, що зір дівчині можна повернути за допомогою операції, Бродяга має намір зібрати гроші на лікування. Зрозуміло, список великих німих фільмів не міг уникнути картин Чарлі Чапліна. Цей режисер зняв безліч знаменитих кінострічок і сам зіграв у них. Але його роботи варті окремої добірки, а до загального списку можна включити «Вогні великого міста», які вважають однією з найкращих романтичних комедій в історії. Типові жарти Чапліна тут поєднуються з гарною розповіддю про кохання, що долає будь-які труднощі.